Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) ev sahipliğinde, Sandıklı Belediye Başkanı Mustafa Çöl’ün destekleriyle Ege Bölgesi Eğitim Fakültesi Dekanları toplantısı ile Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi (UBEK) gerçekleştirildi.
“Öğretmen Eğitiminde Arayışlar” teması ile gerçekleştirilen UBEK’in amacı ile ilgili bilgiler veren AKÜ Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Murat Peker, “Düzenlenen kongre ile eğitimciler, araştırmacılar, öğrenciler ve uygulayıcılar için çalışmalarını sunacakları bir platform oluşacak. Bu sayede de bilgi, fikir ve deneyim alışverişinde bulunulacak” dedi. Kongrenin amacı hakkında bilgiler veren Peker, “Kongremizin amacı eğitim bilimleri ve öğretmen yetiştirme alanında çalışan bilim insanlarını bir araya getirerek yapıcı etkileşimler sağlamak, bilim insanları arasında işbirliğini geliştirmek, nitelik açısından akademisyenlerin çalışmalarına ve araştırmalarına en üst düzeyde katkı sağlamak ve yeni öğretmen eğitiminde yeni bakış açılarının oluşmasına katkı sağlamak hedeflenmektedir” diye konuştu.
“Öğrencilerin 18 yaşından sonra meslek edinmeleri zor”
Öğretmen eğitiminde arayışların ilk sorusunun “Öğretmen yetiştirme ilk nerede başlamalı?” şeklinde olması gerektiğini dile getiren Prof. Dr. Peker, “Öncelikle bütün Anadolu Liseleri kapatılarak, müfredatlarının amaca uygun şekilde güncellenip Meslek Liselerine (Teknik ve Endüstri Meslek Liseleri, Sağlık Meslek Liseleri, Adalet Meslek Liseleri, Öğretmen Liseleri, Tarım ve Hayvancılık Meslek Liseleri, Ticaret Meslek Liseleri, Kız Meslek Liseleri, İmam Hatip Liseleri vb.) dönüştürülmesi gerekmektedir. Anadolu Lisesi mezunu olan, ancak üniversiteye yerleşemeyen öğrencilerin 18 yaşından sonra meslek edinebilmeleri çok zor. 12 yıllık eğitim sonunda 18 yaşını tamamlamış gençlerin bu yaşa gelinceye kadar mutlaka bir mesleki beceri edinmiş olmaları büyük önem arz ediyor” diye konuştu.
“Meslek liselerinden mezun öğrencilere üniversiteye girişte ilgili programlar için katkısı yüksek ek puanlar verilmeli”
Anadolu Liselerinin Meslek Liselerine dönüştürülmesi ile liseden mezun olan bir öğrencinin üniversiteye yerleşememesi durumunda kullanabileceği bir mesleki becerisinin olacağını dile getiren Prof. Dr. Peker şöyle konuştu:
“Meslek Liselerinden mezun olan öğrencilere üniversiteye girişte ilgili programlar için katkısı yüksek ek puanlar verilmeli. Bu uygulama ile Meslek Liselerine gidecek öğrencilere üniversiteye girişte alanlarına göre ek puanlar verilmesi, mesleki liselerin istekli olarak tercih edilebilir olmasını sağlar. Örneğin Elektrik-Elektronik Mühendisliği tercihinde mesleki liselerin elektrik bölümü mezunlarına ek puan verilerek, Tıp Fakültesi tercihinde Sağlık Meslek Liselerinden mezun öğrencilere ek puan verilerek ortaokul sonunda başarılı öğrencilerin Meslek Liselerini tercih etmesi sağlanabilir. Bu şekilde en iyi Mühendislik Fakültelerine gidecek öğrencinin Endüstri Meslek Liselerinden, en iyi Hukuk Fakültelerine gidecek öğrencinin Adalet Meslek Liselerinden, en iyi Tıp Fakültelerine gidecek öğrencinin Sağlık Meslek Liselerinden, Eğitim Fakültelerine gidecek öğrencilerin her ne kadar şu an kaldırılmış olsa da Öğretmen Liselerinden mezun öğrenciler olması, 4 yıllık lise eğitiminin daha yararlı olduğunu ortaya koyacaktır. Aynı zamanda üniversite eğitimi için daha hazır bir öğrenci grubunun olması, üniversite eğitiminde daha ileri seviyeye ulaşmalarında katkı sağlayacaktır.”
Sandıklı’da düzenlenen ve başkanlığını AKÜ Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Murat Peker’in gerçekleştirdiği kongreye 7 ülkeden ve Türkiye’den toplam 127 bilim insanı ve Ege Bölgesinde bulunan eğitim fakültesi dekanları, dekan yardımcıları ve eğitim bilimleri bölüm başkanları katıldı. Ayrıca kongreye çağrılı konuşmacı olarak katılan eğitim fakültesi dekanları, dekan yardımcıları ve eğitim bilimleri bölüm başkanları tarafından öğretmen yetiştirmeye ilişkin 5 farklı panelde yapılan sunumlar dışında 32 farklı oturumda toplam 132 bildiri sunuldu. Ayrıca kongreye ilişkin bir sonuç bildirgesi yayınlandı.