Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Danışma Kurulunun 5. toplantısı gerçekleştirildi.
AKÜ Senato Salonunda gerçekleştirilen toplantıya Afyonkarahisar Valisi Gökmen Çiçek, Afyonkarahisar Belediye Başkanı Mehmet Zeybek, AKÜ Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karakaş, Afyonkarahisar İl Genel Meclisi Başkanı Burhanettin Çoban, Afyonkarahisar Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Hüsnü Serteser, Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Afyonkarahisar İl Şube Ahmet Karakol, Afyonkarahisar Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Mühsürler, Organize Sanayi Bölgesi Başkan Yardımcısı İrfan Mutluer, AKÜ Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Şuayıp Özdemir, Prof. Dr. Murat Peker ve Prof. Dr. Yılmaz Yalçın, AKÜ Kalite Koordinatörü Doç. Dr. Gökhan Demirtaş katıldı.
Toplantıda üniversitenin ve şehrin öncelikli alanlarında eğitim-öğretim veren bölümlerin tercih edilebilirliğini artırmak ve niteliğini yükseltmek amacıyla öğrencileri burs verilmesi için sivil toplum kuruluşlarıyla yıl sonuna kadar protokoller oluşturulması, üniversite ve şehir iş birliği kapsamında TEKNOFEST’e katılımın güçlendirilerek sürdürülmesi amacıyla 2021 yılında Afyonkarahisar’ı temsil edecek AKÜ öğrenci kulüp ve topluluklarının sivil toplum kuruluşları ve kamu kurumlarınca desteklenmesi, özel sektör ve kamu kurumlarında staj ve uygulamalı iş başı eğitimi hakkında iş birliği protokollerinin oluşturulması, 2020-2021 akademik yılı bahar dönemindeki eğitim-öğretim yönteminin (yüz yüze/uzaktan/karma) nasıl olacağı konusunda paydaş görüşlerinin alınması, MÜSİAD tarafından şekillendirilen Genç Ticaret Köprüsü Projesi kapsamında üniversitede öğrenim gören uluslararası öğrenciler ile dış ticaret sektöründe faaliyet gösteren iş adamlarının görüş alışverişinde bulunması amacıyla bir toplantı düzenlenmesi, Veteriner Fakültesi ve Turizm Fakültesini tercih eden öğrencilere Afyon Eğitim Vakfı çatısı altında burs verilmesi, Veteriner Fakültesi bünyesinde hayvancılıkta önemli bir yere sahip olan Afyonkarahisar’da hayvan ıslahı gibi önemli alanlarda çalışmalar yapılabilmesi için paydaşlarla ortak hareket edilmesi gibi hususlarda görüş alışverişinde bulunuldu.
Pandemiye rağmen AKÜ’nün misafir öğrenci sayısı yüzde 100’e yakın arttı
AKÜ hakkında bilgiler veren Rektör Karakaş, AKÜ’nün öğrenci sayısının 36 bin olduğunu belirterek bu sayının zaman zaman 35 bin ila 37 bin arasında değiştiğini ifade etti. Karakaş, AKÜ’nün misafir öğrenci sayısında yüzde yüze yakın artış yaşadığını belirterek pandemi döneminde olunmasına rağmen üniversitenin 58 ülkeden bin 63 öğrencisi olduğunu ifade etti. Üniversitenin doluluk oranlarında da artış yaşandığını ifade eden Karakaş, 2020 yılında yüzde 93’e yakın doluluk oranına ulaştıklarını açıkladı.
“AKÜ’yü üst sıralara taşımak istiyoruz”
AKÜ’nün Akademik Performansa Göre Üniversite Sıralamasında (URAP) önceki yıla göre büyük bir ilerleme kaydettiğini ve 78. sıradan 65. sıraya yükseldiğini ifade eden Karakaş, gelecek yıllarda 45 ila 50 arası sıralara gelmek için çalıştıklarını kaydetti. Eğitim kalitesini arttırmak için yapılan çalışmalar dışında fiziksel altyapı açısından da AKÜ’yü üst sıralara taşımak istediklerinin altını çizen Karakaş, şöyle konuştu:
“Fiziksel altyapı açısından yapılan sıralamalarda üst sıralarda yer alıyoruz. YÖK’ün her yıl vermiş olduğu engelsiz üniversite ödüllerinde mekânda erişim dalında birinci olduk. Sosyal alanda erişim ve eğitimde erişim sıralamaları ile ilgili de çalışmalarımız devam ediyor. Üniversitemiz fiziksel altyapısını önemli ölçüde tamamlamıştı ancak AFSÜ’nün kurulması neticesinde yeni odak noktalarımız olmuştu. Bu açıdan yeni yatırımlar yapıyoruz. 13 Kasım 2020 Cuma günü 19 milyon liralık büyük bir proje olan Kocatepe Hayvan Hastanesinin temelini atacağız. Bunun dışında Spor Bilimleri Fakültemizi güçlendiriyoruz. Rıza Çerçel Kültür Merkezini ise Kocatepe Kültür ve Sanat Evi olarak yeniden düzenlendik. 30 Kasım 2020’de hizmete sunacağız. Orada Güzel Sanatlar Fakültemiz ve Devlet Konservatuvarı için alanlar olacak. Güzel Sanatlar Fakültemiz için sergi alanları olacak. Sivil toplum kuruluşlarıyla, kamu kuruluşları ile birlikte yapacağımız faaliyetler, Sürekli Eğitim Merkezimizin halka yönelik programları ve de Devlet Konservatuvarımızın gençlere yönelik kursları yer alacak. Sürekli faal bir merkez olacak. Bahçesini de yeniden düzenleyeceğiz. İstediğimiz vizyona uygun hale getireceğiz. Bunun yanında bazı fakültelerimizde ek binalar yapacağız.”
UYGAR Merkezleri örnek bir proje olacak
Karakaş, AKÜ’nün en önemli projelerinden birinin de Uygulama ve Araştırma (UYGAR) Merkezlerini tek bir binada bir araya getirerek bir mükemmeliyet merkezi oluşturulacağını belirtti. Karakaş, “Benim adına ‘bilgi, fikir ve patent üretimi merkezi’ dediğim ama başka türlü de isimlendirebileceğimiz bir merkez bina yapmak istiyoruz. 2 katlı düşündüğümüz binada araştırma merkezlerimizi toplamak istiyoruz. Birinci katında aktif faaliyetlerde bulunan içinde laboratuvar özellikleri de olan cihazları olan merkezlerimizi toplamak istiyoruz. Şu anda proje aşaması tamamlanan bu projemizde de finans arayışına girdiğimizi belirtmek istiyorum. AKÜ olarak önemli çalışmalara imza atan, çok ciddi araştırma merkezlerimiz ve araştırma laboratuvarlarımız var. Onları daha güçlü bir şekilde hem ulusal hem de uluslararası alanda akredite ederek faaliyetler gerçekleştirmek istiyoruz” diye konuştu.
4 bölümün akreditasyon süreçleri devam ediyor
AKÜ’nün Gastronomi Bölümünün akreditasyonunun ardından Turizm İşletmeciliği, Turizm Rehberliği, Tarih ile Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümlerine ilişkin akreditasyon süreçlerinin de devam ettiğini anlatan Karakaş, şu bilgileri paylaştı:
“Üniversitelerde iki türlü akreditasyon var. Biri birim akreditasyonu, diğeri ise kurumsal akreditasyon. Birim akreditasyonu bağımsız dış kurumların gerçekleştirdiği bir akreditasyon. Kurumsal akreditasyon da bağımsız ama mesela Türkiye’de Yükseköğretim Kalite Kurulu, YÖK’ten hem mali olarak hem de yönetim olarak özerkleşti. Biz 2018 yılında Yükseköğretim Kalite Kurulunca dış değerlendirmeden geçtik; şu anda izleme statüsündeyiz. Aralığın ilk haftasında izleme yapılacak, bu süreçte sizlerden de bilgiler alacaklar. İzleme tamamlandıktan sonra da kurumsal akreditasyona müracaat edeceğiz. Bunun dışında birim düzeyindeki akreditasyon çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Gastronomi ile başladık, inşallah Turizm İşletmeciliği, Turizm Rehberliği, Tarih Bölümü ve Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümümüz de bu sürece dâhil oldular. Aslında mühendislik fakültemiz için de süreci başlatmıştık fakat onları akredite eden kurum bu konudaki çalışmalarını pandemiden dolayı durdurdu. Orada da iki bölümümüz için çalışıyorduk. Ayrıca veteriner fakültemiz için de pandemiden dolayı çalışma durduruldu.”
Bilgisayar Mühendisliğine öğrenci alacağız
AKÜ’nün öğrenci merkezli ve kalite odaklı bir politika yürüttüğünü ifade eden Karakaş, sadece öncelikli alanlarda değil tüm fakültelerde eğitim kalitesini arttırma ve akademisyenlerin çalışma motivasyonlarını yükseltmek için hareket ettiklerini ve bunun da karşılığını aldıklarını belirtti. Karakaş, mühendislik fakültesine çağın gerektirdiği önemli bölümlerin açılması noktasında olumlu gelişmelerin yaşandığını açıklayarak, 2021 yılında Mühendislik Fakültesi bünyesinde Bilgisayar Mühendisliğine öğrenci almayı planladıklarını bildirdi. Karakaş, fakültelerin başarıları ile ilgili olarak şunları söyledi:
“Hukuk Fakültemiz iki yıldır üst üste yüksek yargı sınavlarında derece yapıyor. Mühendislik fakültemizde ise belli alanlarda çok ciddi akademik ve altyapı imkânlarımız var. AKÜ olarak araştırma faaliyetleri ve laboratuvar imkânları açısından oldukça iyi durumdayız. Belli alanlarda uluslararası akreditasyonları sağlamak için çalışmalarımız var. Bizim mühendis yetiştiren Mühendislik Fakültesi ve Teknoloji Fakültemiz bulunuyor. Mühendislik Fakültesine Bilgisayar Mühendisliği bölümünü de açıyoruz. Öğrenci de alacağız bu sene. Teknoloji fakültesine de yazılım mühendisliği bölümünün açılması için YÖK’e başvuruda bulunacağız” ifadelerini kullandı.
TEKNOFEST’te iyi sonuçlar alındı
2020 yılı içerisinde AKÜ’nün ilk defa TEKNOFEST yarışlarına katıldığını ve iyi sonuçlar aldığını belirten Karakaş, bunda oluşturdukları atölyelerin ve laboratuvarların etkisinin önemli olduğunu kaydetti. Karakaş, “Roket, İHA ve elektrik araçlar kategorisinde yarışlara katıldık. Gönüllü danışmanlarımıza teşekkür ediyoruz. Sponsor olarak da ATSO ciddi katkıda bulundu, belediyemizin de çorbada tuzu oldu. Öğrencilerimiz kendi ceplerinden harcamalar yaptı. Dumlupınar Bilim ve Sanat Merkezi öğrencileri de atölyelerimizde çalışmalarını yürüttü ve ikinciliği aldılar. Bununla beraber öğrencilerimiz AKÜ Mobil için çok çalıştılar ama eksiklerimiz de vardı, o konudaki eksiklikleri tamamlamak istiyoruz. Bu yarışmalara katılınca diğer üniversitelerden gelen araçları da görüyoruz. O araçların tamamı logolarla doluydu sponsorlar sayesinde, çok güçlü araçlar vardı. Bizde bu konuda bir eksiklik vardı. Buna rağmen 115 takım arasında 12. olduk” diye konuştu.
Afyonkarahisar Valisi Gökmen Çiçek ise yapılan çalışmalardan ötürü AKÜ Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karakaş’a ve diğer emeği geçenlere teşekkür etti. Çiçek, “Sizin rektörlüğünüzde üniversite şehir ile ciddi şekilde bütünleşti. Herkesin de size sevgisi ve saygısı sonsuz. Bunu rahatlıkla görebiliyoruz. Projelerimizde hemen yer almak istiyorsunuz. Birçok şehirde üniversiteler ile şehir kavgalıyken burada üniversitelerimiz, şehrin hizmetinde olduğunu söylüyor ve bizler de bunları yakından görüyoruz. Bundan dolayı çok teşekkür ediyorum. Ayrıca şahsım adına da Kadın Kültür Evlerine verdiğiniz destekten ötürü çok teşekkür ediyorum” dedi.
Dış değerlendirmede müspet sonuç kurumsal akreditasyon için şart
AKÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Şuayıp Özdemir ise Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) Kalite Süreçleri ve İzleme Programları ile ilgili bilgiler verdi. YÖKAK’ın üniversiteleri 5 yıllığına denetlediğini ve sonrasında izleme sürecinin başladığı belirten Özdemir, “Bu denetleme süreçleri şöyle işliyor, öncelikle bir rapor yazıyoruz ve kendimizi beyan ediyoruz, onlar da gelip kontrol edip kendi raporlarını oluşturuyorlar. Buna da dış değerlendirme deniyor. Dış değerlendirmede iyi rapor alabilirsek üniversite olarak kurumsal akreditasyona başvurma hakkımız oluyor. Bu 5 yılda bir değerlendirmenin dışında bir de izleme yapıyorlar. Yapılanları kontrol etmek için bir ekip gönderip kontrol ediyorlar. Bu yıl AKÜ izleme sürecinde. 3 farklı üniversiteden 3 farklı öğretim üyesi bizi izlemeye alacak. Gelip hem üniversite yöneticileriyle hem de isterlerse dış paydaşlarla yani danışma kurulu üyeleriyle görüşme yapabiliyorlar” şeklinde konuştu.
AKÜ uzaktan eğitim altyapısını güçlendirdi
Pandemi süreci sebebiyle gerçekleştirilen uzaktan eğitim süreçleri ile ilgili bilgiler veren AKÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Murat Peker, AKÜ’nün uzaktan eğitime ilk olarak asenkron olarak başladığını, yaz okulu sürecinde ise canlı derslere başladıklarını ve 2020-2021 akademik yılında ciddi bir hazırlık sonucunda uzaktan eğitim faaliyetlerini sorunsuz yürüttüklerini kaydetti. Prof. Dr. Peker, şöyle konuştu:
“İlk başta asenkron olarak eğitime başladık. Sonra yaz dönemine başladıktan sonra yaklaşık 400 civarı ders açıldı, 11 bin civarında öğrenci yaz okulunu bizden takip ettiler. Orada ise dersleri canlı yaptık. Önceki uygulamamızda hoca daha önce çektiği videoyu ve ders notlarını sisteme yükleyip forum aracılığıyla öğrencilerin sorularını cevaplıyordu. Sonraki yaz okulundan itibaren ise canlı derslere başladık. Bu tamamlandıktan sonra süreç içerisinde bizler de altyapıyı güçlendirmek için çalışmalar yaptık. Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezimiz kuruldu, merkez müdürümüz atandı. Bununla birlikte öğrencilerimizin sistemsel bir sorun yaşamamaları için hazırlıklar yapıldı. Depolama sistemi ile ilgili özellikle satın almalar yaptık. 1,5 milyona yakın civarda harcama yaparak altyapı hazırlığı yaptık. Biz bu hazırlığı yaptık ama öğrencinin durumdan memnun olup olmadığını da öğrenmek için öğrencilerimize bir memnuniyet anketi uyguladık. Yüzde 67 civarında bir memnuniyet çıktı. Canlı derse katılamayan öğrencilerimiz de hocanın verdiği dersi tekrar tekrar istediği zaman izleyebiliyordu. Ancak öğrencilerimizin memnun olmadığı konuları da araştırdık. Bunlardan ilki iletişim ile alakalıydı. Bunu bütün birimlerden birer sorumlu belirleyerek aşmaya çalıştık. Ayrıca öğrencilerimizin uzaktan eğitimde verimli eğitim alma konusunda çekingeleri vardı. Uygulamalı dersler noktasında özellikle vardı bu sorun. Bunların ortadan kaldırılması adına güz dönemine yönelik hazırlıklar yaptık, hocalarımıza eğitimler verdik, öğrencilerimizi nasıl motive tutabileceğimiz konusunda çalışmalar yaptık. Bu 5 haftalık süreç içerisinde de 30 bine yakın canlı ders yaptık. 446 bin katılım sağlandı canlı derslerimize. Bununla birlikte aynı anda 4 bin 300 öğrencimiz katılım sağlayabildi. Sistemimizde bu konuda bir aksaklık yaşanmıyor, anlık sorunlarda ise hemen müdahale ediyoruz.”
İşbaşı eğitiminde öğrenci iş teklifi alabiliyor
Özel sektör ve kamu kurumlarında staj ve uygulamalı işbaşı eğitim hakkında bilgiler veren AKÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Yılmaz Yalçın ise işbaşı eğitimin öğrenciler için faydalarından bahsetti. AKÜ’de Teknoloji Fakültesi ve Bolvadin Uygulamalı Bilimler Yüksekokulunda zorunlu, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ile Turizm Fakültesinde ise seçmeli olarak işbaşı eğitimin yer aldığını ifade eden Yalçın, “Öğrenci burada uygulamayı yerinde görüyor. Teknoloji Fakültesi mühendis yetiştirdiği için mühendisliğin nasıl yapıldığı, işin nasıl yapıldığı, işçilerin mühendise olan davranışlarını vs. bizzat gözlemliyorlar. Yani öğrencimizin alışma süresini çok kısaltıyoruz. Sanayici tarafından baktığımız zaman ise kendi mühendisini seçme şansı oluyor. Diyelim ki 5 tane mühendis adayını işyeri eğitimine aldı ve aralarından en iyilerini seçebilir. Bunu da ziyaretlerimizde görüyoruz. Öğrencilere bu esnada iş teklifi geliyor. İşyeri eğitimi yaptığı yer öğrencinin işyeri olabiliyor. Bu dönemde yaklaşık 640 öğrencimiz işbaşı eğitimde, bunun da 434 tanesi Teknoloji Fakültesi öğrencilerinden oluşuyor” ifadelerini kullandı.
Toplantı, gündem maddelerinin görüşülmesi ile sona erdi.