Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü, Fakültenin 50. yılı kapsamında “Tüketici Hakları ve Hak Arama Yolları” temalı konferans düzenledi.

Konferansta; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Gökhan Demirtaş, Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölüm Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Letife Özdemir, Afyonkarahisar İl Ticaret Müdürü Mahmut Yayla, Afyonkarahisar İl Müdürlüğü Tüketici Hakem Heyeti Raportörü Hasibe Mut Kabu ile birlikte akademik personel ve öğrenciler katıldı.

Programın açış konuşmasını yapan Mahmut Yayla, Tüketici Hakem Heyetlerinin, 2018 yılında yeniden yapılanmaya gittiğini belirterek, bazı ilçelerde yer alan tüketici hakem heyetlerinin ise kapandığı bilgisini aktardı. Yayla, Tüketici Hakem Heyetlerinin sadece il merkezlerinde ve nüfusun yoğun olduğu ilçelerde faaliyetlerine devam ettiklerini söyledi.

“Restoran, kafe gibi yerlerin girişinde fiyat listesi bulundurulmak zorunda”

6502 sayılı tüketicinin korunması hakkındaki kanunda sadece tüketici Hakem Heyetlerinin yer almadığını belirten Yayla, “Bu kanuna dayanılarak çıkarılan 26 tane yönetmelik de bulunmaktadır. Bunlardan bir tanesi de fiyat etiketi yönetmeliğidir. 1 Ocak’ta yürürlüğe giren değişiklikle yiyecek, içecek sunumunun olduğu restoran, kafe gibi yerlerde, girişlerde etiket bulundurulma zorunluluğu getirilmiştir. Müşteriler daha içeri girmeden fiyatları görebileceklerdir” dedi.

Piyasa denetim ve gözetim faaliyetleri anlamında da 6502 sayılı kanunun, Ticaret İl Müdürlüğüne görev yüklediğini ifade eden Yayla, “Tüketici Hakem Heyetleri, bir mahkeme şeklinde çalışmakta ve bir mahkeme kararı niteliğinde verilen kararlarla icra yoluna gidilmektedir. Bu anlamda adli, idari yargıda Tüketici Mahkemelerinin üzerinden çok ciddi bir yükü almaktadır. Tüketici hakem heyeti toplamda 5 kişiden oluşan bir kurul olarak hareket etmektedir” diye konuştu.

“Haklarını ve hak arama yollarını bilen kişiler, bilinçli tüketicidir”

Açış konuşmasının ardından sunum yapan Afyonkarahisar İl Müdürlüğü Tüketici Hakem Heyeti Raportörü Hasibe Mut Kabu ise öğrencilere burada öğrendikleri bilgilerin günlük yaşamını etkileyecek önemli konular olduğunu belirtti. Kabu, “Ticari veya mesleki amaçlarla hareket etmeyen gerçek veya tüzel kişilere tüketici denilmektedir. Bütçesine göre alışveriş yapan, fiyat ve kalite araştırması yapan, haklarını ve hak arama yollarını bilen kişilere ise bilinçli tüketici denilmektedir” dedi.

Bilinçli tüketicilerin haklarını aramak için dikkat etmeleri ve bilmeleri gereken bazı önemli noktalar olduğunu söyleyen Kabu, hizmet alımı sonrasında ilgili belgelerin muhafaza edilmesi gerektiğini, yasal sürelere dikkat edilmesinin önemini ve fiyat etiketlerinin kontrol edilmesinin gerekliliğini anlattı.

“İnternet üzerinden dolandırılmalara dikkat edin”

Telefondan veya internetten yapılan alışverişlerin mesafeli satış sözleşmesi kapsamına girdiğini söyleyen Kabu, konuyu şöyle açıkladı:

 “Özellikle sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde çok dikkatli olmalıyız. Satış sözleşmelerine ve sözleşmenin alt kısmında mersis numarasının mutlaka doldurulmuş olmasını kontrol edelim. Aksi takdirde dolandırılma ihtimalimiz çok yüksektir. Bu tür suçları ancak siber suçlara ihbar ederek hakkınızı arayabilirsiniz. Mağazalardan yapılan alışverişlerde cayma hakkı bulunmamakla beraber, internette yapılan alışverişlerde 14 gün içinde cayma hakkı bulunmaktadır. Bu 14 günlük süre geçerse hak ileri sürülemez. Cayma hakkı tüketicidedir. Cayma hakkının kullanıldığına dair ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.”

11 Mayıs 2024, Cumartesi 133 kez görüntülendi