Afyon Kocatepe Üniversite (AKÜ) Kocatepe Mühendislik Bilimleri Öğrenci Sempozyumu (KOGRENSEM) tarafından Kocatepe Mühendislik Bilimleri Öğrenci Sempozyumu’nun üçüncüsü gerçekleştirildi.

Abdullah Kaptan Konferans Salonunda gerçekleşen sempozyuma; AKÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Şuayıp Özdemir, Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Yıldız, Mühendislik Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Gökhan Görhan ile birlikte akademik personel ile birlikte öğrenciler katıldı.

Programın açış konuşmasını yapan Kocatepe Mühendislik Bilimleri Öğrenci Sempozyumu (KOGRENSEM) Düzenleme Kurulu Başkanı Arş. Gör. Sezin Barın, 2023 yılında yaşanan deprem felaketi nedeniyle çevrim içi gerçekleştirilen sempozyumun bu yıl yüz yüze gerçekleştirilmesinin heyecanını yaşadığını belirtti. Barın, “Sempozyumumuzda, mühendislik biliminde güncel gelişmeleri, mevcut çalışmaları ve sorunları ele alarak bu sorunlara çözüm önerileri sunmayı amaçlıyoruz. Aynı zamanda özel sektör temsilcileri ile öğrencilerimizi bir araya getirerek sektörel deneyimlerin aktarılmasını ve öğrenciler ile özel sektör arasında köprü kurulmasını hedefliyoruz” dedi. Barın, sempozyumun ulusal düzeyde lisans ve lisansüstü öğrencilerini aynı çatı altında toplayarak potansiyel iş birliği fırsatlarının oluşturulmasına zemin hazırladığını ve öğrencilere ulusal bir etkinlikte topluluğa hitap etme, çalışmalarını paylaşabilme ve özgüven olanağı sunduğunu da belirtti.

“Mühendislik, multidisipliner bir olgu”

AKÜ Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Yıldız ise mühendisliğin bilimsel ve matematiksel prensipleri uygulayarak çeşitli problemleri çözmek için tasarım, analiz ve uygulama süreçlerinin kullanıldığı multidisipliner bir olgu olduğunu söyledi. Yıldız, “Mühendisler, doğal kaynakların oluşumu, anlaşılması ve bu anlayışın teknolojiye dönüştürülmesi ile insanlığın ihtiyaçlarına uygun çözümler geliştirilmesine yardımcı olurlar. Ülkelerin ekonomik ve teknolojik olarak gelişmesinde mühendislerin büyük katkıları olur. Bu amaçla mühendisler teorik ve uygulamalı derslerin içinde olduğu uzun bir eğitimden geçerler” diye konuştu.

Mühendislik eğitiminin son döneminde verilen projeler ile ilgili derslerin öğrencilerin kendilerini ölçmelerine ve mühendislik mesleğine adım atmalarına yardımcı olduğunu ifade eden Yıldız, “Projelerin tamamlanması sonrası öğrenciler, projelerini poster veya sözlü sunum şeklinde arkadaşları hocaları ve sektör temsilcilerine anlatarak çalışmaktan elde ettikleri sonuçları paylaşmakta ve böylece topluluğa hitap edebilme kabiliyetlerini de geliştirebilmektedirler. Bu bağlamda gerçekleştirdiğimiz sempozyumu da başlatmak kadar devam ettirmek de zordur. Fakat üçüncüsünü gerçekleştirerek geleneksel hale getirdik” dedi.

“Matematik, bilimin dili”

Sempozyumda davetli konuşmacı olarak bulunan Fizik ve Geometride Bilgisayar Simülasyonu (FİGES) Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Tarık Öğüt de öğrencilere kendi hayat hikayesinden yola çıkarak bilgi ve tecrübelerini anlattı. İnsanın edindiği bilgileri yalnızca çalışırken nerede kullanacağını öğrendiğini söyleyen Öğüt şöyle konuştu:

“Almanya’da eğitim gördüm, çalıştım ve Türkiye’ye dönünce diferansiyel denklemlerin çözümü ile uğraştım. O zamanlar bilgisayar çok yaygın değildi.  Lineer cebir ile ilgilendim. Günümüzde yapay zekadan bahsediliyor bunun temeli ise lineer cebire dayanmaktadır. Cebiri iyi öğrenin. İyi not alamamış veya kavrayamamış olabilirsiniz ama cep telefonunuzun içinde bütün kurslar var, hepsine ulaşabilirsiniz. Şu bilgiye ulaşamadım diyemezsiniz. Mühendislik dediğimiz önce fizik, fiziğin üzerine kimya biyoloji oturur ama fiziğin yanında bir de matematik var. Matematik için bilimin dili diyebiliriz. Matematiği iyi bilirseniz fizikteki ve kimyadaki denklemleri ve doğayı ifade edebilirsiniz. Matematik, geleceği tahmin etmek için gereklidir.”

“Varsayımların doğruluğunu denemek gerekir”

Savunma sanayinde, havacılıkta her gün yeni silah sistemlerinin çıktığını ve hepsinin arkasında hızlı sanal prototip tipleme yöntemlerinin bulunduğu bilgisini kaydeden Öğüt, “Bunlar mühendislerin işini kolaylaştırdı. Fiziksel deneme artık bir işin çözümü için değil sanal modelin doğrulanması noktasında kullanılmaktadır. Sanal modeller daima birtakım varsayımlara dayanmaktadır. Bu varsayımlar doğruysa sonuçlar doğrudur. Yanlışsa sonuçlar da yanlıştır. O halde varsayımların doğruluğunu denemek gerekir. Denemede ölçümler yapılır matematiksel sonuçlarla karşılaştırılır ve mutlaka yanlışlar çıkar. Bu ölçüm sonuçlarına göre matematiksel modeli düzeltirsiniz” dedi.

Davetli konuşmacı olarak yer alan AKÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cahit Gürer ise TUBİTAK 2209-A ve 2209-B öğrenci projeleri hakkında bilgiler aktardı.

Sempozyumun ilk günü; moderatörlüğünü Mühendislik Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Gökhan Görhan’nın yaptığı; Biyomedikal Mühendisi Aslıhan Şahan, İnşaat Mühendisi Metin Karayiğen ve Gıda Mühendisi Mehmet Ali El tarafından gerçekleştirilen “Mühendislik Mesleğinde Kariyer Hedefleri ve Girişimcilik” paneliyle sona erdi.

10 Haziran 2024, Pazartesi 301 kez görüntülendi