Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Kocatepe Büyük Taarruz Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından “Dünden Bugüne 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı Kutlamaları” konulu konferans düzenlendi.

Abdullah Kaptan Konferans Salonunda düzenlenen, AKÜ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölüm Başkanı Doç. Dr. Sibel Yazıcı’nın konuşmacı olarak yer aldığı konferansa; akademik personel ve öğrenciler katıldı.

“1926’ya kadar çocuk bayramı kutlayan tek ülkeyiz”

Doç. Dr. Sibel Yazıcı, 23 Nisan kutlamalarının nasıl ortaya çıktığını, çocuklara neden bir bayram olarak hediye edildiğini ve dünden bugüne kutlamalardaki anlayış değişikliğini anlattı. Yazıcı, çocuğun anlamsal değişiminin 19. yüzyıldan itibaren söz konusu olduğunu belirterek, “19. yüzyıldan itibaren özellikle sanayileşmeyi de dikkate aldığımızda çocuk, artık tanımlanabilen bir varlığa dönüşüyor. 20. yüzyılda da özellikle Birleşmiş Milletlerin (BM) 1989’da Çocuk Hakları Sözleşmesi’ni kabul etmesiyle bütün ülkelerde çocuklar için özel günlerin kutlamalarının yapılması isteniyor” dedi. Türkiye Cumhuriyetinin 1926’dan itibaren çocuklar için bir kutlama gerçekleştirdiğini ifade eden Yazıcı, “1926’ya kadar çocuklar için kutlama gerçekleştiren tek ülkeyiz. Çocuklarına bayram hediye eden bir ülke olma vasfını Birleşmiş Milletlerin talebinden çok daha erken vakitte gerçekleştirmişiz” diye konuştu.

“Kutlamalar, 1929’dan sonra bilimsel anlam kazanıyor”

1926’dan itibaren kutlamaların ilk olarak İstanbul ve Ankara’da gerçekleştirildiğine dikkat çeken Yazıcı, şu bilgileri paylaştı:

“1928’den itibaren kutlamalar geniş bir alana yayılarak Anadolu’ya da sirayet ediyor. Hatta 23 Nisan kutlamalarına bütün çocuklar katılabilsin diye resmi tatil ilan ediliyor. Şiir okuma, bando eşliğinde resmigeçit, halk oyunları gösterisi gibi etkinlikler söz konusu oluyor. 1929’da ise kutlamanın süresi uzuyor ve yedi günlük bir kutlama kabul ediliyor. Bu kutlama organizasyonları da Türk Ocaklarına veriliyor ve kutlamaların içine konferanslar dahil ediliyor. Bu konferanslar anne babaların nasıl çocuk yetiştirmesi gerektiği konusunda veriliyor. Çocuklar giderek daha bilinçli yetiştirilsin diye kutlamalar, anne babaların nasıl çocuk yetiştirmeleri gerektiği konusunda daha bilimsel bir anlam kazanmaya başlıyor.”

“Televizyonun hayatımıza girmesiyle kutlamalar farklı bir boyut kazanıyor”

Her ilden çocukların Ankara’ya gelerek bir arada bulunmasına dikkat çeken Yazıcı, “Çocukların bir araya gelmesiyle kutlamalar yeni bir anlam kazanmış oluyor. 1933’e gelindiğinde ise Meclis ziyaretleri yapılmaya başlanıyor. Milletvekili sayısı kadar çocuk sayısı da Meclise dahil edilerek o günün anlam ve önemi aktarılmaya çalışılıyor” dedi. 1970’ten sonra televizyonun hayata girmesiyle kutlamaların farklı bir boyut kazandığını söyleyen Yazıcı, “1975’te TRT’deki çocuk programlarının yapımcıları, 23 Nisan kutlamalarını yayınlamaya başlıyor. Bu o gün için çok anlamlı bir şey. 1979’da ise Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu (UNİCEF) dünyada çocuklar için bir takım etkinlikler yapılsın istiyor. Türkiye’de bunun üzerine 23 Nisan çocuk programlarının akışında, farklı ülkelerin çocuklarını ülkemizde ağırlamaya başlıyor” diye konuştu.

Konferans, soru cevap bölümünün ardından sona erdi.

29 Nisan 2025, Salı 34 kez görüntülendi